Ako si psychicky oddýchnuť počas leta?

Photo by S Migaj on unsplash.com

Prichádza leto, obdobie, na ktoré sa väčšina ľudí navštevujúcich školu desať mesiacov teší. Prináša so sebou nekonečne veľa možností. Pred letom počúvame výroky o tom čo všetko po máji alebo po júni študenti plánujú. V polovici leta sa však už stretávame s ľuďmi, ktorí tvrdia, že si vôbec neoddýchli, že sa cítia ešte unavenejší, ako počas roka.  Ako si teda počas leta psychicky oddýchnuť?

Na začiatok by som predstavila problém ktorému počas leta často čelíme.

Tým problémom je ROZHODOVACIA PARALÝZA.

Rozhodovacia paralýza vzniká, ak stojíme pred rozhodnutím s veľkým množstvom možností. Čím ich je viac, tým náročnejšie je pre nás si spomedzi nich vybrať. Sme paralyzovaní a často nakoniec nerobíme nič, uprednostníme pasivitu pred tým, aby sme učinili rozhodnutie.

S takýmto stavom nerozhodnosti môžeme byť len ťažko spokojní. Leto je obdobie, kedy väčšinou nie sme ničím fixovaní, stoja pred nami len nekonečné možnosti voľného dňa. Rozhodujeme sa, čo robiť, no nakoniec často nedospejeme k žiadnemu záveru a deň strávime nenaplňujúcimi činnosťami ako napríklad časom na sociálnych sieťach. Hoci nevykonávame žiadnu fyzickú aktivitu, toto nie je úplný oddych, pretože stále pracuje naša naša psychika. A práve po roku plnom psychickej práce a rozmýšľania toto pravdepodobne nebude rozumný spôsob ako znovu nabrať sily.

Doktorka Sandra Dalton-Smith v článku pre TED, platformu prezentujúcu nové a zaujímavé nápady, tvrdí, že každý človek potrebuje sedem typov odpočinku.

Prvým je fyzický odpočinok zahrňujúci nečinnosť, ale aj stretching alebo yogu. Ďalšou alternatívou pre nabratie fyzických síl je spánok, ktorý práve v lete býva pre mnohých problémový. Pri sťaženom zaspávaní môže pomôcť zníženie izbovej teploty, obmedzenie svetla v miestnosti, ale aj rôzne relaxačné alebo meditačné techniky.

Druhým typom je mentálny odpočinok, ktorý môže byť dosiahnutý pauzou od školy alebo práce. Dobrou možnosťou je aj stretnutie so starými priateľmi alebo fyzická aktivita.

Tretím je senzorický kľud, v súčasnosti často zabudnutý. Kedy naposledy sme boli bez obrazovky dlhšie ako deň? Z okolia na nás pôsobí obrovské množstvo podnetov a práve od tých si treba raz za čas oddýchnuť. Formou senzorického pokoja môže byť aj meditácia, kedy sa sústredíme na dych a snažíme sa nevnímať svoje okolie.

Zaujímavá je aj myšlienka kreatívneho oddychu. Vzťahuje sa hlavne na ľudí ktorí musia v škole alebo v práci produkovať veľké množstvo kreatívnych nápadov. Pre nich by mohla byť oddychom nejaká jednoduchá mechanická činnosť, napríklad vyfarbovanie antistresových omaľovaniek alebo základné domáce práce.

Ďalšie dva typy bývajú často prepojené: hovoríme o sociálnom a emočnom oddychu. Leto je ideálne pre čas strávený v samote. Ak vidíme známky toho, že na ľudí reagujeme podráždene, každé oslovenie nás otravuje, možno je na čase sa na určitý čas vzdialiť a stráviť nejaké hodiny len sám so sebou.  

Posledným typom je spirituálny oddych, predstavuje modlitbu alebo zúčastnenie sa nejakého náboženského obradu alebo rituálu. Spiritualita je jeden z pilierov šťastia a well-beingu, ľudia, ktorí sú aktívnymi vyznávačmi náboženstva bývajú šťastnejší.

Tu teda vidíme prvý problém. Ak potrebujeme fyzický oddych, ísť na túru nám nijako nepomôže. Tak isto ak potrebujeme mentálny a senzorický oddych, nový seriál alebo hodiny na sociálnych sieťach nás unavia ešte viac.

AKO SI TEDA SPRÁVNE POČAS LETA PSYCHICKY ODDÝCHNUŤ?

  1. Naplánovať si dni a aktivity tak aby zodpovedali našim potrebám.
  2. Oddýchnuť si od bežných povinností práve aktivitami, na ktoré sme v minulosti nemali čas.
  3. Stanoviť si ktoré typy odpočinku naozaj potrebujeme.
  4. A nakoniec nenechať leto len prázdnym priestorom a zabrániť rozhodovacej paralýze obrať nás o potrebnú činnosť.

 

 

Autorka: Lubka

 

Zdroje:

SMITH, Sandra. 2021. The seven types of rest that every person needs. In: TED. [online]. 2021. [cit. 2022-05-27] URL: <https://ideas.ted.com/the-7-types-of-rest-that-every-person-needs/>

LUDWIG, Petr. Decision Paralysis: How to stop overthinking your choices. In: PROCRASTINATION. [online]. [cit. 2022-05-27] URL: <https://procrastination.com/blog/9/decision-paralysis-overthinking-choices>

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zdieľanie:

Mohlo by Vás zaujímať

Aplikácie o duševnom zdraví I.

Photo by  Rodion Kutsaiev on unsplash.com   1.   Nepanikár Nepanikár je česká aplikácia pre pomoc a podporu duševného zdravia. Dostupné je v desiatich jazykoch, a

Ranné rituály

Photo by Julian Hochgesang on unsplash.com Rituály sú ako kotvy. Nie že by nás držali na jednom mieste ako skutočná kotva. Skôr nás ukotvujú emocionálne.