Dôležité novinky v novele školského zákona za posledný rok 2023/2024

Prázdniny sa blížia ku koncu a po dňoch oddychu už za rohom čaká nový školský rok. Aby sa vám ľahšie začínalo, pripravili sme si pre vás zhrnutie niektorých dôležitých zmien v školskom zákone za posledný rok. Najväčšia zmena, ktorú nám priniesol nový školský zákon bolo zavedenie podporných opatrení. Viac informácií sa dočítate v samostatnom článku, ktorý venujeme práve podporným opatreniam.

Ruší sa pojem integrácie a mení sa definícia ŠVVP: §2 odsek i) špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou požiadavka určená diagnostikou v systéme zariadeniach poradenstva a prevencie na poskytnutie podporného opatrenia vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „podporné opatrenie“) dieťaťu alebo žiakovi podľa písmen j) až p) a dieťaťu alebo žiakovi, ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia.

  • Ak škola vzdeláva deti so ŠVVP, vytvára pre ne podmienky na základe odporúčaní zariadenia poradenstva a prevencie prostredníctvom:
  • a) individuálneho vzdelávacieho programu,
  • b) vzdelávacích programov pre deti so zdravotným znevýhodnením alebo pre žiakov so zdravotným znevýhodnením,
  • c) vzdelávacích programov zameraných na príslušné nadanie alebo
  • d) poskytovaných podporných opatrení.
 

Individuálny vzdelávací program sa od piateho ročníka konzultuje spolu so žiakom, pre ktorého je vytvorený.

Predprimárne vzdelávanie – § 3 b) uvádza právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie od 3 rokov, v šk. r. 2024/25 toto právo je prechodne ešte od 4 rokov.

Prijímačky na SŠ – § 63 uvádza, že pri žiakoch so ZZ a nadaním nemusí pripájať správu dva roky starú, postačí iba správu s návrhom podporného opatrenia bez časového obmedzenia.

Športové školy –  § 105 ods. 3 uvádza, že na prijatie sa nevyžaduje psychodiagnostické vyšetrenie.

Žiadosť o integráciu – zrušením ods. 1 § 108 sa ruší povinnosť rodiča žiadať o integráciu. Vstupuje do platnosti postup žiadania o podporné opatrenia.

Absencia v MŠ, ZŠ, SŠ – §144 ods. 10 uvádza, že rodič dieťaťa navštevujúceho predprimárne vzdelávanie môže v prípade absencie ospravedlniť dieťa 7 po sebe idúcich vyučovacích dní. Rodič neplnoletého žiaka navštevujúceho ZŠ, SŠ môže v prípade absencie ospravedlniť 5 po sebe idúcich vyučovacích dní. V prípade plnoletého žiaka platí rovnako 5 dní, a ospravedlňuje si ich sám plnoletý žiak. Škola môže v odôvodnených prípadoch vyžadovať potvrdenie od lekára z dôvodu neprítomnosti .

Terapia – Podľa § 161 môže školský psychológ na škole vykonávať terapiu v rámci druhej úrovni stupňa podpory.

Okrem novely školského zákona by sme vám radi uviedli aj zmeny zákona 138/2019 Z.z. o pedagogických a odborných zamestnancoch. Zavedením podporných opatrení sa doteraz požívaný termín „deti a žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádza termínom: „deti a žiaci so zdravotným znevýhodnením“.  Termín ŠVVP sa naďalej používa redefinovaním v školskom zákone §2.

Kvalifikácia učiteliek v materskej škole – podľa § 10 učiteľky, ktoré nemajú vysokoškolské vzdelanie musia do 7 rokov od začiatku výkonu pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca absolvovať inovačné vzdelávanie ako náhradu za chýbajúcu kvalifikáciu. § 11 – v materskej škole pôsobí najmenej jeden pedagogický zamestnanec, ktorý má najmenej vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa (odsek 3 nadobudne účinnosť 1. 9. 2029).

Školský špeciálny pedagóg – podľa § 21 okrem iného koordinuje a metodicky usmerňuje činnosť pedagogických asistentov, rovnako môže pôsobiť ako uvádzajúci pedagogický zamestnanec.  

Pedagogický asistent – podľa § 28 pedagogického asistenta možno zaradiť najvyššie do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou.

Novinkou je zavedenie pracovnej pozície sociálny pracovník a supervízor ako špecializačná činnosť:

Sociálny pracovník

a)vykonáva sociálnu diagnostiku detí a žiakov, poskytuje sociálne poradenstvo deťom a žiakom a ďalšie metódy, techniky a postupy sociálnej práce zamerané na prekonanie prekážok vo výchove a vzdelávaní detí a žiakov,

b)poskytuje sociálne poradenstvo a odbornú pomoc zákonným zástupcom zameranú na zlepšenie podmienok výchovy a vzdelávania detí a žiakov,

c)poskytuje konzultácie zástupcom zariadení, pedagogickým zamestnancom, odborným zamestnancom a školskému podpornému tímu v prípadovom manažmente,

d) vykonáva odborné činnosti na predchádzanie a odstraňovanie vplyvov, ktoré sú rizikové pre deti a žiakov a aktivity prevencie sociálno-patologických javov, ktoré ohrozujú deti a žiakov vrátane aktivít na predchádzanie segregácie detí a žiakov,

e)koordinuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov s orgánmi štátnej správy, obcami, organizáciami pôsobiacimi v miestnej komunite a ďalšími právnickými osobami a fyzickými osobami, ak je to potrebné na účely zabezpečenia alebo sprostredkovania odbornej pomoci dieťaťu alebo žiakovi a jeho rodine a spolupracuje s týmito subjektmi pri zabezpečení alebo sprostredkovaní odbornej pomoci dieťaťu alebo žiakovi,

f)vykonáva odborné metódy práce podľa písmen a) až e) aj terénnou formou.

Supervízor podľa § 38 koordinuje a dohliada na odbornosť a úroveň výkonu pracovnej činnosti PZ a OZ, na zvyšovanie ich profesijných kompetencií, vykonáva riadiacu činnosť na základe poverenia riaditeľom školy v oblastiach a rozsahu vymedzených v poverení. Podľa § 36 má možnosť zníženia úväzku na každých 20 detí 1 hod. špecializovanej činnosti, ale max. o 5 hodín. Príplatok za činnosť supervízora  je definovaný v zákone 552/2003 v § 13 – príplatok je najviac 5% platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, zvýšenej o 14 %. Musíme konštatovať, že pojem supervízor sa v tejto novele nezhoduje s pojmom supervízora, ako je chápaný napr. v sociálnej oblasti alebo ako je pozícia supervízora vykonávaná v zariadeniach poradenstva a prevencie.

Dobrá zmena nastáva v hodinách za absolvované inovačné vzdelávanie, podľa § 64 príplatok za inovačné vzdelávanie je za každých 50 hodín.

V prechádzajúcich riadkoch sme vám uviedli len niektoré zmeny v zákonoch, ktoré sa týkajú hlavne odborných zamestnancov na školách. Ak máte záujem dozvedieť sa o všetkých zmenách, je potrebné prečítať si celé novely zákonov.

 

 

Použitá literatúra

Školský zákon 245/2008 Z.z

Zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch 138/2019 Z.z.

Dôležité linky:

https://vudpap.sk/

https://www.aspsr.sk/

https://www.minedu.sk/inovacne-vzdelavanie/

https://podporneopatrenia.minedu.sk/

https://www.minedu.sk/sprievodca-skolskym-rokom-20242025/

https://nivam.sk/

https://inklucentrum.sk/

https://www.minedu.sk/vykonove-standardy-odbornych-cinnosti/

https://eporadenstvo.sk/

Autorka: PhDr. Jana Fondrková

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zdieľanie:

Mohlo by Vás zaujímať

Vysvedčenie nie je koniec sveta

Photo by Felipe Gregate on unsplash.com Čaká nás rozdávanie vysvedčení na konci školského roka. Fotografie hrdých rodičov s vysvedčením ich dieťaťa budú čoskoro viditeľné na

BLOG: Maturantka maturantom

Photo by Tim Gouw on unsplash.com Maturantka maturantom Mnohým ľuďom, vrátane mňa, v tejto dobe už čo i len spomenutie karantény a pandémie lezie krkom.