Prázdniny sa blížia ku koncu a po dňoch oddychu už za rohom čaká nový školský rok. Aby sa vám ľahšie začínalo, pripravili sme si pre vás zhrnutie niektorých dôležitých zmien v školskom zákone za posledný rok. Najväčšia zmena, ktorú nám priniesol nový školský zákon bolo zavedenie podporných opatrení. Viac informácií sa dočítate v samostatnom článku, ktorý venujeme práve podporným opatreniam.
Ruší sa pojem integrácie a mení sa definícia ŠVVP: §2 odsek i) špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou požiadavka určená diagnostikou v systéme zariadeniach poradenstva a prevencie na poskytnutie podporného opatrenia vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „podporné opatrenie“) dieťaťu alebo žiakovi podľa písmen j) až p) a dieťaťu alebo žiakovi, ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia.
- Ak škola vzdeláva deti so ŠVVP, vytvára pre ne podmienky na základe odporúčaní zariadenia poradenstva a prevencie prostredníctvom:
- a) individuálneho vzdelávacieho programu,
- b) vzdelávacích programov pre deti so zdravotným znevýhodnením alebo pre žiakov so zdravotným znevýhodnením,
- c) vzdelávacích programov zameraných na príslušné nadanie alebo
- d) poskytovaných podporných opatrení.
Individuálny vzdelávací program sa od piateho ročníka konzultuje spolu so žiakom, pre ktorého je vytvorený.
Predprimárne vzdelávanie – § 3 b) uvádza právo na prijatie na predprimárne vzdelávanie od 3 rokov, v šk. r. 2024/25 toto právo je prechodne ešte od 4 rokov.
Prijímačky na SŠ – § 63 uvádza, že pri žiakoch so ZZ a nadaním nemusí pripájať správu dva roky starú, postačí iba správu s návrhom podporného opatrenia bez časového obmedzenia.
Športové školy – § 105 ods. 3 uvádza, že na prijatie sa nevyžaduje psychodiagnostické vyšetrenie.
Žiadosť o integráciu – zrušením ods. 1 § 108 sa ruší povinnosť rodiča žiadať o integráciu. Vstupuje do platnosti postup žiadania o podporné opatrenia.
Absencia v MŠ, ZŠ, SŠ – §144 ods. 10 uvádza, že rodič dieťaťa navštevujúceho predprimárne vzdelávanie môže v prípade absencie ospravedlniť dieťa 7 po sebe idúcich vyučovacích dní. Rodič neplnoletého žiaka navštevujúceho ZŠ, SŠ môže v prípade absencie ospravedlniť 5 po sebe idúcich vyučovacích dní. V prípade plnoletého žiaka platí rovnako 5 dní, a ospravedlňuje si ich sám plnoletý žiak. Škola môže v odôvodnených prípadoch vyžadovať potvrdenie od lekára z dôvodu neprítomnosti .
Terapia – Podľa § 161 môže školský psychológ na škole vykonávať terapiu v rámci druhej úrovni stupňa podpory.
Okrem novely školského zákona by sme vám radi uviedli aj zmeny zákona 138/2019 Z.z. o pedagogických a odborných zamestnancoch. Zavedením podporných opatrení sa doteraz požívaný termín „deti a žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami“ nahrádza termínom: „deti a žiaci so zdravotným znevýhodnením“. Termín ŠVVP sa naďalej používa redefinovaním v školskom zákone §2.
Kvalifikácia učiteliek v materskej škole – podľa § 10 učiteľky, ktoré nemajú vysokoškolské vzdelanie musia do 7 rokov od začiatku výkonu pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca absolvovať inovačné vzdelávanie ako náhradu za chýbajúcu kvalifikáciu. § 11 – v materskej škole pôsobí najmenej jeden pedagogický zamestnanec, ktorý má najmenej vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa (odsek 3 nadobudne účinnosť 1. 9. 2029).
Školský špeciálny pedagóg – podľa § 21 okrem iného koordinuje a metodicky usmerňuje činnosť pedagogických asistentov, rovnako môže pôsobiť ako uvádzajúci pedagogický zamestnanec.
Pedagogický asistent – podľa § 28 pedagogického asistenta možno zaradiť najvyššie do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou.
Novinkou je zavedenie pracovnej pozície sociálny pracovník a supervízor ako špecializačná činnosť:
Sociálny pracovník
a)vykonáva sociálnu diagnostiku detí a žiakov, poskytuje sociálne poradenstvo deťom a žiakom a ďalšie metódy, techniky a postupy sociálnej práce zamerané na prekonanie prekážok vo výchove a vzdelávaní detí a žiakov,
b)poskytuje sociálne poradenstvo a odbornú pomoc zákonným zástupcom zameranú na zlepšenie podmienok výchovy a vzdelávania detí a žiakov,
c)poskytuje konzultácie zástupcom zariadení, pedagogickým zamestnancom, odborným zamestnancom a školskému podpornému tímu v prípadovom manažmente,
d) vykonáva odborné činnosti na predchádzanie a odstraňovanie vplyvov, ktoré sú rizikové pre deti a žiakov a aktivity prevencie sociálno-patologických javov, ktoré ohrozujú deti a žiakov vrátane aktivít na predchádzanie segregácie detí a žiakov,
e)koordinuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov s orgánmi štátnej správy, obcami, organizáciami pôsobiacimi v miestnej komunite a ďalšími právnickými osobami a fyzickými osobami, ak je to potrebné na účely zabezpečenia alebo sprostredkovania odbornej pomoci dieťaťu alebo žiakovi a jeho rodine a spolupracuje s týmito subjektmi pri zabezpečení alebo sprostredkovaní odbornej pomoci dieťaťu alebo žiakovi,
f)vykonáva odborné metódy práce podľa písmen a) až e) aj terénnou formou.
Supervízor podľa § 38 koordinuje a dohliada na odbornosť a úroveň výkonu pracovnej činnosti PZ a OZ, na zvyšovanie ich profesijných kompetencií, vykonáva riadiacu činnosť na základe poverenia riaditeľom školy v oblastiach a rozsahu vymedzených v poverení. Podľa § 36 má možnosť zníženia úväzku na každých 20 detí 1 hod. špecializovanej činnosti, ale max. o 5 hodín. Príplatok za činnosť supervízora je definovaný v zákone 552/2003 v § 13 – príplatok je najviac 5% platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, zvýšenej o 14 %. Musíme konštatovať, že pojem supervízor sa v tejto novele nezhoduje s pojmom supervízora, ako je chápaný napr. v sociálnej oblasti alebo ako je pozícia supervízora vykonávaná v zariadeniach poradenstva a prevencie.
Dobrá zmena nastáva v hodinách za absolvované inovačné vzdelávanie, podľa § 64 príplatok za inovačné vzdelávanie je za každých 50 hodín.
V prechádzajúcich riadkoch sme vám uviedli len niektoré zmeny v zákonoch, ktoré sa týkajú hlavne odborných zamestnancov na školách. Ak máte záujem dozvedieť sa o všetkých zmenách, je potrebné prečítať si celé novely zákonov.
Použitá literatúra
Školský zákon 245/2008 Z.z
Zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch 138/2019 Z.z.
Dôležité linky:
https://www.minedu.sk/inovacne-vzdelavanie/
https://podporneopatrenia.minedu.sk/
https://www.minedu.sk/sprievodca-skolskym-rokom-20242025/
https://www.minedu.sk/vykonove-standardy-odbornych-cinnosti/
Autorka: PhDr. Jana Fondrková