Dôležitosť senzorickej integrácie v našich životoch a životoch našich detí

Photo by  Kei on unsplash.com

Senzorická integrácia je termín, ktorý sa používa na opis procesov v mozgu, ktoré nám umožňujú prijímať informácie, ktoré dostávame z našich zmyslov, organizovať ich a primerane reagovať. Okrem integrácie našich piatich zmyslov: zrakové vnímanie, sluchové, čuchové, taktilné a chuťové sú dôležité pojmy aj:

  • vestibulárny zmysel (rovnováha), ktorý nám hovorí, ako umiestniť naše telo a hlavu
  • a proprioceptívny zmysel (uvedomenie si tela v priestore), ktorý nám pomáha vedieť, čo robíme s našimi kĺbmi, svalmi.
 

Ergoterapeutka A. Jean Ayresová (1970) konceptualizovala senzorickú integráciu (SI) po teoretickej a terapeutickej stránke.

Aktivity zahrnuté v SI poskytujú vestibulárne, proprioceptívne, vizuálne, sluchové, čuchové, hmatové, ale často aj chuťové podnety, ktoré organizujú zmyslový systém. Takéto stimuly sú poskytované pri hre pomocou stimulačných pomôcok (pichľavé loptičky, predmety z rôznych materiálov…), hojdačiek, trampolín, lôpt a iných zariadení používaných na vyvolanie proprioceptívnych, hmatových a vestibulárnych problémov. Aktivity môžu zahŕňať aj hlboký tlak, stláčanie kĺbov, masáž tela. (Schaaf & Nightlinger, 2007).

Aplikácia terapie SI vyžaduje, aby sa senzoricko-motorické aktivity zameriavali na konkrétne oblasti ťažkostí, ktoré zasahujú do každodenného života dieťaťa, zmyslová integrácia sa tak stáva súčasťou hry. Aktivity zvyčajne riešia viac ako jeden zmyslový systém naraz a spúšťajú proprioreceptory svalov a kĺbov, receptory vo vnútornom uchu, ako aj sluchové, zrakové a hmatové receptory. Výsledky intervencií sa pravidelne zbierajú a podľa potreby sa vykonávajú úpravy intervenčného plánu. Konečným cieľom je zlepšiť senzorické spracovanie, organizáciu, integráciu a motorické plánovanie nervového systému (Drobnyk et al, 2019).

Na základe Ayresováovej teórie môže byť nedostatok senzorickej integrácie jednou zo základných príčin problémov so správaním u detí s autizmom. Odhaduje sa, že 90 až 95% detí s autizmom má problémy so zmyslovým spracovaním (Randell et al, 2019).

Ayresová predpokladala, že poruchy zmyslového spracovania vedú k motivačnému deficitu a nedostatku pripisovania významu stimulu, čo následne brzdí motiváciu zapojiť/zapájať sa.

Senzorickú integračnú terapiu (SIT) vykonávajú najmä ergoterapeuti, aby pomohli deťom zlepšiť ich spracovanie a integráciu zmyslových vstupov, aby získali vhodnú adaptívnu reakciu na každodenné podnety, ale v súčasnosti je značne rozšírené vzdelávanie aj pre špeciálnych pedagógov, školských psychológov, logopédov, sociálnych pedagógov a iné pomáhajúce profesie, ktoré môžu certifikovane vykonávať SIT.

SIT sa bežne používa na pomoc:

  • pri problémoch s vývinom, správaním a učením detí,
  • ako je porucha autistického spektra,
  • porucha pozornosti s hyperaktivitou,
  • vývojové poruchy koordinácie
  • a detská obezita
  • ďalej pozitívne ovplyvňuje reakciu dieťaťa na vnem znížením stresu,
  • zvýšením adekvátnych adaptačných reakcií na zmyslové podnety, koncentrácie a sociálne interakcie.
 

Intervencie SI zvyčajne prebiehajú v domácnostiach, komunitách, poradniach, školách a klinikách (Schaaf et al, 2011).

Senzorické deficity sa merajú prostredníctvom senzorického profilu, ktorý pozostáva z rozhovorov s rodičmi, preskúmania správ o hodnotení dieťaťa a pozorovania správania. Po vyhodnotení údajov sa vytvoria ciele na cieľové oblasti záujmu (Schaaf & Nightlinger, 2007). Diagnostika porúch senzorického spracovania je však stále náročná.

Organizácia, ktorá sa aktívne zaoberá senzorickou integrácou, snoezelen a celkovou podporou zmyslového vnímanie detí na Slovensku je 3lobit o.z. , pre viac informácií pozrite tu:

Úvodná stránka

 

 

Autorka: Simona Gécziová

 

Zdroje

Drobnyk, W., Rocco, K., Davidson, S., Bruce, S., Zhang, F. & Soumerai, S. B. (2019). Sensory Integration and Functional Reaching in Children With Rett Syndrome/Rett-Realted Disorders. Clinical Medicine Insights: Pediatrics, 26.

Kilroy, E., Aziz-Zadeh, L. & Cermak, S. (2019). Theories of Autism and Sensory Integration Revisited: What Contemporary Neuroscience Has to Say. Brain Sciences, 9(3).

Lane, S. J., Mailloux, Z., Schoen, S., Bundy, A., May-Benson, T. A., Parham, L. D., Smith Roley, S. & Schaaf, R. C. (2019). Neural Foundations of Ayresová Sensory Integration. Brian Science, 9(7).

Randell, E., McNamara, R., Delport, S., Busse, M., Hastings, R. P., Gillepsie, D., Williams-Thomas R., Brookes-Howell, L., Romeo, R., Boadu, J., Ahuja, A. S., McKigney A. M., Knapp, M., Smith, K., Thornton, J. & Warren G. (2019). Sensory integration therapy versus usual care for sensory processing difficulties in autism spectrum disorder in children: study protocol for pragmatic randomised controlled trial. Trials Journal, 20(1).

Schaaf, R. C. & Nightlinger, K. M. (2007). Occupational therapy using a sensory integrative approach: a case study of effectiveness. The American Journal of Occupational Therapy, 61(2), 239-246.

Schaaf, R. C. & Blanche E. I. (2011). Comparison of behavioral intervention and sensory-integration therapy in the treatment of challenging behavior. Journal of Autism and Developmental Disorders, 41(10), 1439-1441.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zdieľanie:

Mohlo by Vás zaujímať

Vysvedčenie nie je koniec sveta

Photo by Felipe Gregate on unsplash.com Čaká nás rozdávanie vysvedčení na konci školského roka. Fotografie hrdých rodičov s vysvedčením ich dieťaťa budú čoskoro viditeľné na

BLOG: Maturantka maturantom

Photo by Tim Gouw on unsplash.com Maturantka maturantom Mnohým ľuďom, vrátane mňa, v tejto dobe už čo i len spomenutie karantény a pandémie lezie krkom.