Nastav si správne SMART ciele

Photo by Jason Goodman from unsplash.com

Chceš niečo dosiahnuť, no nemáš dostatočnú motiváciu? V tom prípade to, čo chceš dosiahnuť, nie je dostatočné. V tomto článku sa pozrieme na to, ako si nastaviť cieľ, za ktorým sa budeme hnať, ako si nastaviť myseľ a ako si nájsť systém v každodennom živote.

PREDSTAV SI SITUÁCIU….

Predstav si situáciu. Šéf ti dá ponuku: Ak budeš pracovať 14 hodín denne 6 dní v týždni, popritom budeš upratovať spoločné priestory a každý deň donesieš do práce domáci koláčik, zdvihnem ti plat o 50 centov na hodinu. Vezmeš to?

Pravdepodobne by si sa len zasmial a ponuku odmietol. Nestojí to predsa za to, aby si sa takto namakal pre pár eur na výplate navyše. Ale ak by ti povedal, že za toto všetko budeš mať plat 3000 eur v čistom, určite by si nad ponukou pouvažoval.

ROZDIEL JE V CIELI!

Aký je medzi tým rozdiel? V cieli. V tom, čo z toho budeš mať, čo tým dosiahneš. Cesta je v oboch prípadoch rovnaká, máš pracovať viac, dlhšie, robiť niečo navyše, no cieľ sa líši. V prvom prípade ti ponúka len malé zvýšenie platu, v druhom zas evidentné navýšenie mzdy.

Môžeme vidieť, že ak je náš cieľ dostatočne motivujúci, sme ochotní si za nim ísť. Sme ochotní vykročiť zo svojej komfortnej zóny, vstávať ráno o piatej, makať od vidím do nevidím, len aby sa nám podarilo to, po čom tak snívame, čo tak veľmi chceme.

Ak niečo chceš, ale nie si ochotný pre to nič urobiť, tak si nezaslúžiš ten cieľ dosiahnuť. Znie to možno drsne, ale je to jednoducho tak. Vrátime sa k nášmu šéfovi, predstav si, že ty by si pracoval tých 14 hodín denne, no niekto by tých 3000 eur dostal len tak z fleku, aj keď neurobil nič navyše. Zaslúžil si to? Nie.

AKO SI NASTAVIŤ DOSTATOČNE MOTIVUJÚCI CIEĽ?

Nastaviť si naozaj dobrý cieľ je možno náročnejšie ako sa zdá. Opäť si uvedieme príklad. Jožo bol veľmi lenivý, no jedného dňa si povedal, že to ide zmeniť. A dal si cieľ – do týždňa zabehne polmaratón. Prvý deň celý nadšený vstal, obliekol sa a išiel behať. No po dvoch kilometroch už fučal ako parný valec. Na druhý deň si povedal: „Na čo pôjdem behať, aj tak to za týždeň nedám.“ A behať už nešiel. Svoje schopnosti značne prepískol a nastavil si nereálny cieľ. Jeho sestra Kaja si tiež dala cieľ – napiecť dobré medovníčky. No Kaja si prvý deň povedala: „Na čo budem dnes piecť, dnes sa mi nechce. Mám do Vianoc čas.“ A takto to odkladala, až posledný deň pred Vianocami išla piecť medovníčky, no cesto sa jej nepodarilo, bolo nechutné a medovníčky nikto nechcel.

Zatiaľ čo Jožov cieľ bol príliš precenený a nereálny, Kajin cieľ bol naopak málo motivujúci na to, aby vstala a išla za nim a postupne ho dosahovala. No niečo majú spoločné – ani jeden z nich svoj cieľ nesplnil.

NASTAV SI SMART CIELE

Tvoj cieľ musí byť zlatý stred medzi Kajou a Jožom. S nastavením cieľa ti pomôže metóda SMART – má byť Specific ako špecifický, Measurable ako merateľný, Achievable ako dosiahnuteľný, Relevant ako reálny alebo relevantný a Timed ako časovo ohraničený.

Skúsme si prestaviť Kajin cieľ pomocou tejto metódy: cieľ má byť špecifický, čiže si ho presne popíšeme. Napečiem vynikajúce medovníčky, ktoré budú každému chutiť. Vyskúšam viacero receptov a nájdem ten najlepší. Ďalším bodom je merateľný. Je perfektné, keď počas plnenia cieľa máme merateľné výsledky, ktoré si vieme zapísať a sledovať progres. Môžeme teda povedať, že Kaja upečie spolu 200 medovníčkov. Cieľ má byť dosiahnuteľný, čiže musíme zhodnotiť naše schopnosti. Ak Kaja nemá s pečením žiadne skúsenosti, mala by si na pomoc prizvať skúsenejšieho pekára. Reálny cieľ znamená, že zhodnotíme všetky faktory, ktoré môžu náš cieľ ovplyvniť. Napríklad, Ak Kaja býva na internáte a nemá k dispozícii rúru, medovníčky asi nenapečie. Časové ohraničenie je posledný, no nemenej dôležitý bod. Kaja si môže napríklad povedať, že 200 medovníčkov napečie do Vianoc – má teda hranicu, časový údaj, dokedy má tento cieľ splniť. Vynikajúcou pomôckou sú tiež čiastkové ciele, teda môžeme povedať, že každý adventný týždeň až do Vianoc napečie Kaja 50 medovníčkov.

Kajin cieľ sa zmenil z „napiecť dobré medovníčky“ na „Za pomoci skúseného pekára napečiem každý adventný týždeň 50 výborných a chutných medovníčkov, spolu teda bude na Vianoce napečených 200 medovníčkov. Vyskúšam vždy iný recept a nakoniec vyhodnotím, ktorý bol najlepší.“ Čo sa ti zdá lepšie? Ktorý cieľ by ťa viac motivoval?

VYJDI Z KOMFOTNEJ ZÓNY

Dosiahnuť cieľ však znamená vyjsť z komfortnej zóny, zmeniť svoje každodenné návyky a vzdať sa vecí, ktoré nás doteraz oberali o čas.

Namiesto počúvania hudby si zapni podcast z oblasti, o ktorú sa zaujímaš. Namiesto pozerania seriálov si pusti webinár či online kurz. Namiesto kupovania nového oblečenia či topánok si kúp knihu či veci, ktoré ti pomôžu dosiahnuť cieľ. Povinnosti, ktoré musíš spraviť, sprav ako prvé. Vstaň skoro ráno. Ak vstaneš o dve hodiny skôr, máš dve hodiny k dobru na plnenie tvojho cieľa. Zapisuj si dosiahnuté výsledky, rob si analýzu úspechov aj neúspechov. Neodkladaj veci na neskôr, čo môžeš urobiť hneď, urob.

CIEĽ, PRE KTORÝ NIE SI OCHOTNÝ VSTAŤ Z POSTELE SKÔR, JE SLABÝ CIEĽ.

Našiel si už to, v čom chceš niečo dosiahnuť? Čo k tomu potrebuješ? Sústreď všetku svoju pozornosť na to, čo chceš dosiahnuť. Máš pred sebou prijímačky na medicínu? Potrebuješ sa naučiť otázky na prijímacie skúšky. Páči sa ti nejaké dievča a chceš ho zaujať? Potrebuješ jej ukázať najlepšiu verziu samého seba. Alebo si chceš zarobiť na nový mobil či počítač? Potrebuješ si nájsť brigádu a zarobiť si peniaze.

  1. Polož si teraz nasledujúce otázky vyplývajúce zo SMART metódy.
  2. Dôkladne opíš, čo chceš dosiahnuť, aké prostriedky k tomu potrebuješ.
  3. Pokús sa svoj cieľ vyčísliť a urč si čiastkové ciele.
  4. Zhodnoť, či sa môžu pri plnení vyskytnúť nejaké riziká alebo ohrozenia.
  5. Zhodnoť svoje schopnosti, zázemie a zabezpečenie.
  6. Urč si časové rozhranie, počas ktorého budeš cieľ plniť.
  7. Napíš si presné kroky, ktoré ťa privedú k cieľu.
 

Každé ráno, vždy, keď vstaneš, máš dve možnosti. Prvou je, že si ľahneš späť do postele a budeš snívať ďalej. Druhou je, že sa postavíš a pôjdeš si tie sny splniť. Je na tebe, ktorou cestou sa vyberieš.

 

Autorka: Domi

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Zdieľanie:

Mohlo by Vás zaujímať

Adaptácia dieťaťa na škôlku

Photo by  CDC on unsplash.com „Vošla som do škôlky, ktorú som si bola vopred pozrieť. Páčila sa mi škôlka a páčila sa mi pani učiteľka.

Psychosomatické prejavy detí predškolského veku

Photo by Chinh Le Duc on unsplash.com   Samotný pojem „Psychosomatika“ pochádza z gréckeho „psyché“=duša a „soma“-telo. Psychosomatika je vedná disciplína, ktorá skúma vplyv psychických funkcií na