Photo by Aliko Sunawang on unsplash.com
O necelý mesiac budú vaše ratolesti deň čo deň doma, budú si užívať zaslúžené chvíľky pokoja a bez starostí, užívať si hrejúce slnko a prítomnosť členov rodiny. Aj napriek tomu,že pre rodičov nie je ľahké zladiť povinnosti v práci a zároveň si vziať toľko dní voľna, prázdniny sú významné obdobie v roku, kedy by sme si mali s deťmi užiť voľné chvíle, výrazne si tým môžete utužiť vzťahy.
V tomto článku sa pokúsime pomôcť odpovedať na otázky týkajúce sa letných prázdnin, nakoľko dať deťom voľnosť, ako si nájsť čas na svoje deti a ako prežiť peknú dovolenku bez konfliktov.
Ako vyzerá ideálny rodič? V očiach našich detí je každý rodič jedinečný a najlepší na svete, o to sa nemusíme báť. Vedia, koľko pre nich robíte, aby mali krásne detstvo. Pozrime sa však na názor odborníkov – aké je ideálne rodičovstvo.
To, čo predstavuje „dobré rodičovstvo“, je sociálne konštruované, a preto sa líši v rámci historického času a sociálnych lokalít. Odborníci na výchovu detí dnes odporúčajú rodičom používať „responzívne rodičovstvo“ alebo „intenzívne rodičovstvo“, ktoré zdôrazňuje, že rodičia by mali byť pozorní a citliví na vývinové potreby každého dieťaťa (Hays, 1996). Novšie výskumy naznačujú, že „intenzívne rodičovstvo“ sa stalo ideálnou rodičovskou metódou (Cha & Park, 2020).
Odborníci na výchovu detí odporúčajú každodennú fyzickú aktivitu, obmedzený čas strávený pred obrazovkou (TV, mobil), čítanie a neakademické učenie, ako je návšteva múzeí, ktoré uľahčujú zdravý vývoj detí počas leta (Chin & Phillips, 2004).
Je dôležité pozerať sa na letné prázdniny ako čas, kedy by deti mali byť vystavené novým zážitkom, ktoré vzbudia ich budúce záujmy (NASEM, 2019). Preto je dôležité, aby si rodičia brali svoje deti na výlety na miesta, o ktorých vedia, že budú prospešné pre celú rodinu, napríklad – morské pobrežia, rieky alebo jazerá, zoologické záhrady, akváriá, umelecké alebo vedecké múzeá, národné alebo štátne parky, prechádzky v prírode. Tieto výlety sa považujú za prospešné pre učenie sa detí tým, že im poskytujú nové perspektívy (Jant, Haden, Uttal & Babcock, 2014).
Rodičia, ktorí si nemôžu dovoliť zobrať si dovolenku využívajú denné tábory, prostredníctvom ktorých môžu ich deti chodiť na výlety a učiť sa nové veci pri zábave s inými deťmi (Chin & Phillips, 2004). Odborníci taktiež zdôrazňujú výhody vonkajších hier pre zdravý vývin detí (NASEM, 2019).
Teraz si uvedieme kľúčové povinnosti rodičov, ktoré by nemali zanedbávať počas letných prázdnin (Knopf, 2015):
- Udržiavanie pozornosti detí počas letných prázdnin
Všetci žiaci zažívajú straty v učení, keď sa počas leta nezapájajú do vzdelávacích aktivít. Počas letných mesiacov môžu študenti stratiť až 60% matematických a čitateľských zručností, ktoré nadobudli počas školského roka. Pedagógovia odporúčajú začať leto správne so súborom cieľov a plánom. Pomôže to žiakom, najmä mladším, ktorí majú špecifické problémy s učením, ktorí by inak mohli mať problém prejsť zo štruktúrovaného školského roka na (voľné) prázdniny. Rodičia môžu požiadať učiteľov o odporúčané zábavné letné projekty. Dobrou voľbou sú vzdelávacie letné tábory, vďaka ktorým bude veda, matematika a čítanie zábavné počas letných prázdnin.
- Udržiavanie emocionálneho zdravia detí počas leta
Pre všetkých žiakov a študentov je letný čas spojený so slobodou od školy a pozitívnymi emóciami. Leto však môže byť aj obdobím, kedy je potrebné riešiť určité problémy duševného zdravia ešte viac ako zvyčajne. Porucha hyperaktivity s deficitom pozornosti (ADHD) môže predstavovať jedinečné výzvy, keďže kombinácia neliečených symptómov ADHD spolu s menej štruktúrovanými letnými dňami môže byť pre deti a ich rodičov veľmi problematická. Okrem symptómov nepozornosti, ktoré sa zhoršujú, môžu deti zažiť zmeny nálady vrátane úzkosti a podráždenosti. Rodičia by mali urobiť všetko, čo je v ich silách, aby povzbudzovali deti, aby išli von a užili si leto s kamarátmi. Taktiež by sa mal obmedziť čas v online priestore, pozeranie TV alebo hranie videohier. Odborníci v oblasti duševného zdravia uznávajú, že keď majú ľudia cieľ – v tomto prípade školské povinnosti – ich myseľ je zamestnaná a pocit nudy nie je prevládajúcou záležitosťou. Pre vyhnutie sa nude u detí počas letných prázdnin sa odporúča využitie letných táborov, ktoré zamestnajú ich myseľ a tiež pomôžu pri socializovaní. Interakcia s novými ľuďmi napomáha predchádzaniu izolovanému správaniu sa neskôr v živote dieťaťa. Pre tínedžerov je veľmi prospešná letná brigáda, naučia sa dôležitosti pracovnej morálky, zarobia si peniaze a taktiež zaženú nudu.
- Udržiavanie motivácie detí
Zapájanie sa rodičov do aktivít s deťmi počas letných mesiacov je rozhodujúce pre ich úspech. Podľa National Education Association „Rodičia, ktorí sa aktívne zapájajú do učenia svojich detí, pomáhajú svojim deťom stať sa úspešnejšími žiakmi v škole aj mimo nej.“
A zopár tipov na záver:
- Každý deň si vyhraďte čas na čítanie. Sledujte, aké knihy má rado vaše dieťa, a odmeňte ho novou knihou. Povzbudzujte vaše dieťa k čítaniu.
- Robte spoločne umelecké aktivity – kreslenie, maľovanie, výroba bábok z papierového vrecka.
- Navštívte miestnu knižnicu. Vyberte si spoločne knihu, ktorú si po prečítaní spoločne rozoberiete a porozprávate sa o nej.
- Urobte z každého dňa vzdelávanie. Učte deti riešiť problémy, rozvíjajte slovnú zásobu, matematické schopnosti pri každodenných činnostiach.
- Vytvorte si denník. Uložte si pohľadnice a lístky do múzeí či kina, zaznamenajte si rodinné príbehy alebo zaujímavé udalosti z každého dňa.
- Najdôležitejšia je však komunikácia. Udržiavajte so svojimi deťmi otvorenú komunikáciu o dôležitosti zostať aktívnymi, zaangažovanými a zdravými – duševne, fyzicky a intelektuálne – počas letných prázdnin a neváhajte požiadať o radu psychológov alebo pedagógov, aby vám poskytli nápady na povzbudenie.
- Udržiavanie zdravého životného štýlu detí. Počas prázdnin sú deti náchylnejšie na nezdravé stravovanie sa, preto by mali rodičia dbať na to, aby si počas letných prázdnin nezhoršili svoj zdravý životný štýl.
Veríme, že letné prázdniny budú prospešné, nie len pre vaše deti, ale pre celú rodinu. Užite si spoločné chvíle!
Autorka: Simonka
Zdroje:
Cha, Y., & Park, H. (2020). Converging Educational Differences in Parents’ Time Use in Developmental Child Care. Journal of Marriage and Family, 28(10), 407-470.
Chin, T., & Phillips, M. (2004). Social reproduction and child-rearing practices: Social class, children’s agency, and the summer activity gap. Sociology of Education, 77(3), 185-210.
Hays, S. (1996). The cultural contradictions of motherhood. New Haven, CT: Yale University Press.
Jant, E. A., Haden, C. A., Uttal, D. H., & Babcock, E. (2014). Conversation and object manipulation influence children’s learning in a museum. Child Development, 85(5), 2029-2045.
Knopf, A. (2015). Kids in the Summer: A Guide for Parents. The Brown University Child and Adolescent Behavior Letter, 31(8), 1-2.
National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine [NASEM] (2019). Shaping summertime experiences: opportunities to promote healthy development and well-being for children and youth. New Haven, CT: National Academies Press (US).