Ako upgradovať tohtoročné Vianoce?

Photo by  Jonathan Borba on unsplash.com

Pred Vianocami.

Mama chodí do obchodu skoro každý deň, robí zásoby potravín, aby na vianočnom stole a počas sviatkov nič nechýbalo. Ananás, physalis, hurmikaky a iné exotické ovocie nesmie chýbať v mise na Štedrý deň.

Úlohy sú: navariť, ozdobiť, upratať dom, zabaliť darčeky! Otec zoženie ten krajší, foremnejší stromček pred najbližším obchodným domom, kde kúpi aj kapra. Doma zabije a naporcuje. Umyje a povysáva auto, odhrnie sneh a bude ostatných členov rodiny informovať o vývoji pandemickej situácie, stave očkovaných, infikovaných a o všetkých zmenách opatrení. Deti zatiaľ trávia hodiny na telefónoch a za počítačom. Samozrejme, majú online vyučovanie. Vzdelávajú sa.

Vianoce.

Čaká sa na zotmenie. Navštívi sa cintorín, zapáli sviečka. Modlitba. Večera ako každý rok. Kapustnica, šalát, ryba, päť druhov vianočného pečiva. Po večeri výmena drahých, „zmysluplných“ darčekov. Nezabudnúť sa odfotiť pred vianočným stromčekom a postnúť to na siete. Ďalšie zákusky putujú tráviacom traktom. V telke ide Popoluška, potom Pelíšky… Hádka… Error… Chyba v programe…

ČO TOHTO ROKU UROBIŤ INAK A AKO UPGRADOVAŤ VIANOCE?

 

DBAJME NA PREJAVY LÁSKY A NÁKLONNOSTI

V súčasnej dobe, keď sedíme za obrazovkami a nemôžeme sa stretnúť fyzicky s kamarátmi zo školy, priateľmi, starými rodičmi, ktorých chceme chrániť, dbajme na prejavy lásky a náklonnosti tým, s ktorými sme doma.

Objatia, bozky, pohladenia, nežné prejavy nech sú súčasťou každého dňa. Vianoce ponúkajú priestor pre ich intenzívnejšie uplatnenie. Hormón blízkosti, ktorý sa vyplavuje pri týchto dôverných aktivitách má meno oxytocín a je výskumami priamo spájaný s medziľudskými väzbami. Štúdia z roku 2003 preukázala, že „maznaním“ sa so psíkom boli u majiteľa, a rovnako aj u psa, zvýšené hladiny oxytocínu. Ak máte domáceho miláčika, aj hra s ním môže mať príjemný úžitok.

ODDYCH,  MODLITBA, MEDITÁCIA A RELAX

Počas Vianoc máme šancu aj na oddych. Relax, modlitba, meditácia či praktizovanie jogy zvyšujú množstvo kyseliny gama-aminomaslovej, tzv. GABA, inhibičnej molekuly, ktorá spomaľuje excitabilitu neurónov a navodzuje pocit spokojnosti. V priebehu dňa si nájdem chvíľu, privriem oči, zameriam sa na svoje dýchanie, zvuky okolia prijímam ako sú a vedome uvoľním každú časť tela. Skúsite?

ŠPORTUJTE

Vianoce oslavujeme v decembri, kedy očakávame, že počasie nám dožičí snehovú pokrývku. Vtedy sa naskytajú príležitosti k zimným športom. Lyžovanie som minulý rok vypustila úplne. Namiesto toho som však častejšie bola na bežkách. Bežkovanie je intenzívna fyzická aktivita, pri ktorej sa zapotíte. Zapotia sa aj endokanabinoidy, výskumom spájané s tzv. „povznesením bežca“, ktoré prispievajú k nášmu pocitu blaženosti.

 

Túto sezónu nám opatrenia ísť na vleky a lanovky umožňujú.  Nástrahy kopca pri lyžovaní, bubny, skoky, pošmyknutia vyvolávajú dávku adrenalínu, vďaka ktorému cítime, že nám krv ozaj pulzuje v žilách. Môže byť liekom na nudu?

 

Endorfíny sú spájane s analgetickými účinkami, teda nepociťovaním bolesti, pri aeróbnych cvičeniach. Vo veľkom množstve sú produkované pri ťažkej fyzickej námahe, anaeróbnom kardiu a silovom tréningu. Ak nám snehu nebude dopriate, tak zacvičením si doma so závažiami si náladu zlepšíme tiež.

 

VĎAČNOSŤ

 

Tohtoročné obdobie Vianoc chcem venovať aj vďačnosti. Výskum preukazuje, že vďačnosť prispieva nie len k zvýšeniu šťastia, zdravia a ďalších žiadúcich následkov, ale znižuje tiež dopad negatívneho a problémového fungovania. Mnohí sa každodenne snažia písať zoznam niekoľkých veci, za ktoré sú vďační. Zdá sa, že efektívnejšie k zmene v našom mozgu je práve prijímanie vďaky. Skúsme si občas uvedomiť, kedy a za čo nám vďaka bola prejavená, ako sme sa pri tom cítili.

OCEŇME POMOC

Ďalším fajn spôsobom môže byť uvedomovanie si pomoci, ktorú dostal niekto v okolí. Hľadajme v okolitom svete inšpiratívne akty, niečo, čo nami pohne. V rámci rodiny, keď sa zídu všetci v jednej miestnosti navrhujem vyjadriť vďaku druhému, pomenovať starosť, problém či situáciu, ktorá nastala, opísať, ako vyzerala pomoc, a ako to na nás emočne pôsobilo. Bude to inšpirácia pre druhých a radosť pre toho, komu ďakujeme.

A pozor na prejedanie nielen počas Vianoc. Ale o tom niekedy inokedy.

Zdroje:

Bergland, Ch. (2012). The Neurochemicals of Happiness. Seven brain molecules that make you feel great. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-athletes-way/201211/the-neurochemicals-happiness

 

Autorka: Janka

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Zdieľanie:

Mohlo by Vás zaujímať

BLOG: Sebaláska

Photo by Content Pixie on unsplash.com Milovať samých seba je to najkrajšie, čo v živote môžete urobiť. Milovať samých seba znamená uznať samého seba za

BLOG: Ako budovať prvý vzťah?

Photo by  Scott Broome on unsplash.com Aj vy máte pocit, že s príchodom jari  máme akosi všetci viac energie? Vonku všetko kvitne a po dlhej zime tu