Efektívne stratégie učenia IV.časť

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Photo by josephredfield from pixabay.com

Minimalizovať rozptýlenie

Mnoho študentov používa k študovaniu hudbu, televíziu do pozadia, kontrolujú maily, textové správy alebo sociálne médiá. Takéto vyrušovanie prelamuje našu koncentráciu a rozptyľuje pozornosť od študovaného (Brown et al., 2017). Radšej sa tomu vyhnime, pretože hlboko sústredené štúdium nám prinesie aj hlbšie a dlhodobejšie poznatky.

Uplatniť chyby

Kto robí, robí chyby. Toto pravidlo platí aj pri učení. Nevnímajme to však ako zlyhanie, ale využime tieto chyby v náš prospech. Dôležité sa to zdá byť najmä pri praktizovaní vybavovania, kedy náprava chýb vedie k posilneniu dlhodobého uchovávania. Chyby nás tiež môžu upozorniť na potenciálne nedostatky v našich vedomostiach, ktoré tak následne môžeme doplniť (Brown et al., 2017).

Diverzifikovať metódy

Študenti by mali rozširovať svoje prístupy k učeniu používaním rôznych metód, akými sú čítanie, písanie, riešenie problémov, počúvanie a spolupráca. Každý z nás by si mal vytvoriť súbor rôznych techník učenia, ktoré budú ušité na mieru špecifickej povahe čohokoľvek, čo potrebujeme naštudovať (Brown et al., 2017).

Spať najmenej 7 hodín v noci

Výskumy z prostredia neurovedy nám prinášajú poznatky o raste dendritov našich neurónov v súvislosti s dlhodobým pamäťovým úložiskom. Neurovedci zistili, že tento rast je efektívnejší počas obdobia hlbokého spánku, spánku pomalých vĺn a menej efektívny pri REM (rapid eye movement) spánku. Preto zvýšenie spánku na 8 hodín môže zlepšiť formovanie pamäti nedávno naučených informácií. Počas spánku prebiehajú kvalitatívne zmeny v pamäti a uľahčujú budúce vybavovanie naučenej informácie (Brown et al., 2017).

Autorka: Jani

Zdroje

Atkinson, R. L. (2007). Psychologie (2nd ed.). Portál.

Bae, C. L., Therriault, D. J., & Redifer, J. L. (2019). Investigating the testing effect: Retrieval as a characteristic of effective study strategies. Learning and Instruction 60, 206-214. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.12.008

Brown, D. (2017). An evidence-based analysis of learning practices: the need for pharmacy students to employ more effective study strategies. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 9(2), 163-170. https://doi.org/10.1016/j.cptl.2016.11.003

Li, C., & Yang, J. (2020). Role of the hippocampus in the spacing effect during memory retrieval. Hippocampus, 30(7), 703-714. https://doi.org/10.1002/hipo.23193

Miyatsu, T., Nguyen, K., & McDaniel, M. A. (2018). Five Popular Study Strategies: Their Pitfalls and Optimal Implementations. Association for Psychological Science 13(3), 390-407. https://doi.org/10.1177/1745691617710510

Rovers, S. F. E., Stalmeijer, R. E., van Merriënboer, J. J. G, Savelberg, H. H. C. M., & de Bruin A. B. H. (2018). How and Why Do Students Use Learning Strategies? A Mixed Methods Study on Learning Strategies and Desirable Difficulties With Effective Strategy Users. Frontiers in Psychology 9(2501). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02501

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Zdieľanie:

Mohlo by Vás zaujímať

Adaptácia dieťaťa na škôlku

Photo by  CDC on unsplash.com „Vošla som do škôlky, ktorú som si bola vopred pozrieť. Páčila sa mi škôlka a páčila sa mi pani učiteľka.

Psychosomatické prejavy detí predškolského veku

Photo by Chinh Le Duc on unsplash.com   Samotný pojem „Psychosomatika“ pochádza z gréckeho „psyché“=duša a „soma“-telo. Psychosomatika je vedná disciplína, ktorá skúma vplyv psychických funkcií na