Milí študenti, tieto články vystihujúce podstatu jednotlivých oblastí práce školských psychológov budú naozaj výstižné, krátke (podľa možnosti) a maximálne praktické.
Ak by ste mali záujem si prečítať niečo viac teoretické, tak vám odporúčame:
www.aspsr.sk – popozerať stránku Asociácie školskej psychológie
GAJDOŠOVÁ E., Pilková, J., Roľková H., Valihorová M.: 2020. Školská psychológia a psychológ v edukačnej praxi. IPV, Žilina – najnovšia publikácia o školskej psychológii
Manuál začínajúceho školského psychológa – VÚDPaP
webináre pre školských psychológov VÚDPaP
Zostrihy pre školských psychológov
Procesné štandardy práce školského psychológa
Štandardy odborných a odborno-metodických činností
Učebnica profesora Hvozdíka: Základy školskej psychológie
https://unibook.upjs.sk/img/cms/2017/ff/zaklady-skolskej-psychologie-final.pdf
Komposyt
Zborník ŠKOLSKÝ PSYCHOLÓG v 21.storočí
Zborník PSYCHOLÓGIA V ŠKOLE
Kniha: Praktikum školní psychologie
https://obchod.portal.cz/pedagogika/praktikum-skolni-psychologie/
Pojem ,,intervencia“ možno chápať ako zásah, zákrok uskutočnený v prospech osoby či veci, pričom cieľom je dosiahnutie určitej pozitívnej zmeny, resp. nápravy.
Požiadavka vykonať intervenciu zväčša prichádza nečakane ako dôsledok vzniku určitého problematického javu, ktorý sa objavil.
V školskom prostredí sa najčastejšie realizuje skupinová intervencia s viacerými žiakmi z rôznych príčin, napríklad bitka, prejavy šikany, intoxikácia alkoholom a iné.
Dôležité je pohotovo a rýchlo na ňu reagovať, vykonať potrebné opatrenia, aby nedošlo k zhoršeniu situácie.
Úloha školského psychológa spočíva v naplánovaní a celej realizácii intervenčného zásahu v čo najskoršom možnom termíne takým spôsobom, aby bola ŠPecificky konštruovaná a prispôsobená konkrétnym potrebám, ktoré si vyžaduje daná situácia a jej účastníci.
Ako sme už spomínali, intervenčná činnosť sa všeobecne od prevencie odlišuje svojím neplánovaným nástupom ako okamžitá reakcia na akútny problém.
Aplikuje sa pri nežiadúcom správaní, ktoré sa objavilo, a je potrebné ho zastaviť.
Školský psychológ môže pri jej vykonávaní požiadať o spoluprácu aj odborníkov z CPPPaP v príslušnom okrese.
Na druhej strane, prevencia sa plánuje dlhodobo a systematicky na celý školský rok dopredu a môže prebiehať v kooperácii s ďalšími pedagogickými a odbornými zamestnancami školy.
Krízová intervencia
Osobitným druhom je krízová intervencia, ktorá sa vyžaduje taktiež v situáciách, ktoré sú náhle, avšak sú sprevádzané nejakou tragickou udalosťou so silným traumatizujúcim účinkom, resp. sú nadmerne stresujúce a extrémne zaťažujú psychiku zúčastnených osôb (ochorenie, smrť žiaka/ učiteľa, prírodná katastrofa, nehoda a pod.).
V mnohých prípadoch existuje veľké riziko prepuknutia posttraumatickej stresovej poruchy. Z toho dôvodu sa odporúča vykonať krízovú intervenciu najneskôr do 48 h po danej udalosti.
Školský psychológ má v takýchto prípadoch za úlohu posúdiť celú situáciu, identifikovať dotknuté osoby vyžadujúce individuálnu či skupinovú pomoc, urýchlene skontaktovať krízový tím a zabezpečiť psychickú podporu týmto osobám.
Vykonávanie krízovej intervencie si vyžaduje aplikovanie techník a postupov, ktoré sú overené, preto sa neodporúča realizovať ju bez špecializovaného vzdelávania, ktoré je na to zamerané. V prípade vzniku takejto udalosti na škole je vhodné čo najskôr kontaktovať CPPaP v danom okrese.
Viac o krízovej intervencii:
https://inklucentrum.sk/event/krizova-intervencia/
https://www.ior.sk/pre-psychol%C3%B3gov
https://ipcko.sk/online-krizova-intervencia-akreditovany-kurz/
Autorka: Lenka Máteová