Milí študenti, tieto články vystihujúce podstatu jednotlivých oblastí práce školských psychológov budú naozaj výstižné, krátke (podľa možnosti) a maximálne praktické.
Ak by ste mali záujem si prečítať niečo viac teoretické, tak vám odporúčame:
www.aspsr.sk – popozerať stránku Asociácie školskej psychológie
GAJDOŠOVÁ E., Pilková, J., Roľková H., Valihorová M.: 2020. Školská psychológia a psychológ v edukačnej praxi. IPV, Žilina – najnovšia publikácia o školskej psychológii
Manuál začínajúceho školského psychológa – VÚDPaP
webináre pre školských psychológov VÚDPaP
Zostrihy pre školských psychológov
Procesné štandardy práce školského psychológa
Štandardy odborných a odborno-metodických činností
Učebnica profesora Hvozdíka: Základy školskej psychológie
https://unibook.upjs.sk/img/cms/2017/ff/zaklady-skolskej-psychologie-final.pdf
Komposyt
Zborník ŠKOLSKÝ PSYCHOLÓG v 21.storočí
Zborník PSYCHOLÓGIA V ŠKOLE
Kniha: Praktikum školní psychologie
https://obchod.portal.cz/pedagogika/praktikum-skolni-psychologie/
V Príručke systému poradenstva a prevencie – podporná úroveň 2.stupňa, s. 7 je bližšie špecifikovaná intervenčná činnosť takto:
„Intervenčná činnosť vykonávaná rôznymi etablovanými odbornými a terapeutickými postupmi so zámerom pôsobiť na osobnosť dieťaťa/ žiaka v zmysle podpory rozvoja jeho psychického zdravia a potenciálu. Ide o individuálnu a skupinovú terapiu, napr. hrová terapia, arteterapia, muzikoterapia a pod. alebo o psychoterapeutickú činnosť po absolvovaní kompletného psychoterapeutického vzdelávania.“
Z uvedeného vyplýva, že ŠP môže vykónávať aj terapeutickú činnosť po absolvovaní psychoterapeutického výcviku.
Mnohí školskí psychológovia majú absolvované psychoterapeutické výcviky na vlastné náklady, lebo ich to profesijne a osobnostne posúva.
Mnohí zase nemajú a sú za to, aby sa ŠP ani nepúšťal do terapie.
Na Slovensku to však funguje tak, že aj keď psychoterapeutické školy ponúkajú možnosť absolvovať výcvik pre školských psychológov (a odborných a pedagogických zamestnancov z rezortu školstva) v danom prístupe, nestáva sa z vás automaticky oficiálny psychoterapeut, pretože tým sa môže stať len psychológ s certifikovanou pracovnou činnosťou, na ktorú vám vydá licenciu Slovenská komora psychológov. Viac info tu.
Aj napriek tomuto faktu, mať absolvovaný psychoterapeutický výcvik v rôznej časovej dotácii a rôzneho zamerania je pre ŠP nesmierne cenná pomoc pri vedení poradenského procesu.
Lebo notoricky známa publikácia
GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995
je síce fajn na začiatok, ale na konkrétnu aplikáciu techník a metód poradenstva je dôležité mať špecifický výcvik.
Môžete si vybrať spomedzi prístupov na Slovenskom inštitúte pre vzdelávanie v psychoterapii tieto:
- Slovenský inštitút psychodynamickej psychoterapie
- Slovenská spoločnosť pre katatýmno- imaginatívnu psychoterapiu
- Inštitút pre výcvik v relaxačnej a symbolickej psychoterapii
- Košický inštitút pre systemickú skúsenosť
- Inštitút procesorientovanej psychológie
- Slovenská spoločnosť pre psychoanalytickú psychoterapiu
- Dialóg – Slovenský inštitút pre výcvik v Gestalt psychoterapii
- Slovenský inštitút pre výcvik v kognitívno-behaviorálnej psychoterapii
- Slovenský inštitút logoterapie
- Inštitút Virginie Satirovej v Slovenskej republike
Asi najčastejšou terapeutickou pomôckou, ktorú ŠP využívajú v praxi sú terapeutické karty, napríklad ako tu. Aj na prácu s kartami však potrebujete výcvik.
Ďalšia často využívaná terapia je hrová terapia – najmä na základných školách.
Oblúbená je tiež arteterapia, artefiletika, muzikoterapia a pod.
Ďalej práca s rôznymi figárkami, postavičkami ako projektívne metódy na odhalenie nevedomých štruktúr psychických procesov. Ale taktiež na ventiláciu emocionálneho napätia.
Často sú využívané aj relaxačné techniky ako autogénny tréning, Jacobsonova relaxačná technika a iné.
Autorka: Lucia Balážová
Jedna odpoveď