Foto by OZ Inkluziv
Ako sme už spomenuli v článku Školský psychológ je súčasťou inkluzívneho tímu, školský psychológ predstavuje základnú výbavu školy spolu s ostatnými členmi inkluzívneho (školského podporného) tímu.
Pri súčasných problémoch žiakov v školách je priam nutné mať človeka (ideálne na plný úväzok), ktorý sa stará o duševné zdravie žiakov ako aj školy ako systému.
Avšak prečo tomu tak stále nie je v každej škole?
Prečo máme stále cca 500 školských psychológov v 3000 ZŠ a SŠ¹ a to ešte nepočítame materské školy, špeciálne školy či vysoké školy.
Problémom bolo od roku 2008 (odkedy je školský psychológ v zákone) až po rok 2019 financovanie. Z normatívneho financovania škôl totižto na odborných zamestnancov školy zvyčajne už nevystalo a bolo to na kreativite riaditeľov, kde zoženú financie na odborných zamestnancov.
Riešením boli na obmedzenú dobu a kapacity projekty ako PRINED, Škola otvorená všetkým či Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov I. a II.
Práve vďaka týmto projektom pribudlo mnoho školských psychológov v školách.
Po nešťastí vo Vrútkach² sa potreba školských psychológov v školách ešte zvýraznila a minister školsktva B. Grohling prisľubil ďalšie financie práve na celý inkluzívny tím v školách³.
Čaká sa už len na prijatie týchto rozhodnutí do praxe.
Každá škola má právo mať svojho školského psychológa.
A má naňho právo aj:
- Žiak, pretože má právo na bezplatnú psychologickú pomoc (aj v škole)
- Rodič, aby bol pokojný, že je v škole kompetentná osoba, ktorá dohliada na komplexný rozvoj jeho dieťaťa
- Učiteľ, ktorý sa denno-denne snaží zo seba dostať maximum, ale občas potrebuje pomoc s problémovými žiakmi
- Riaditeľ, ktorý z času na čas potrebuje prekonzultovať výzvy školy s odborníkom zo psychologického poradenstva
- Špeciálny pedagóg (a všetci kolegovia z inkluzívneho tímu), ktorý v škole s približne 500 žiakmi nemá šancu sám obsiahnuť potreby žiakov v oblasti duševného zdravia, nie to ešte učiteľov či rodičov
- Klinický psychológ, ktorý vďaka pôsobeniu školského psychológa v škole dostane odborné informácie o dieťati zo školského prostredia, a tak zeefektívni starostlivosť o dané deti, ktoré sú v jeho agende
- Advokát alebo sudca, ktorým je v prípade potreby poskytnutý odborný pohľad školského psychológa na správanie dieťaťa v školskom prostredí
- Lekár alebo pedopsychiater, ktorí potrebujú informácie o dieťati zo školského prostredia od kolegu zo psychologického poradenstva
- CELÁ SPOLOČNOSŤ
Pretože, ak sa začneme systematicky starať o duševné zdravie žiakov už v školách,
- Budeme mať z našich detí spokojné a vyrovnané bytosti.
- Následne budú dosahovať lepšie výsledky v učení.
- Tým dosiahnu školy lepšie renomé a celkovo sa zvýši úroveň vzdelávacieho systému na Slovenku.
- Následne budú žiaci napredovať vo svojom budúcom štúdiu a aj v budúcom povolaní.
- Budú efektívnymi zamestnancami,
- úspešnými podnikateľmi
- kreatívnymi mladými ľuďmi
- vyzretými rodičmi
- a tak aj šťastnými ľuďmi vôbec.
- vyzretými rodičmi
- kreatívnymi mladými ľuďmi
- úspešnými podnikateľmi
Zdroje:
¹CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR – štatistické údaje k 15. 9. 2020 https://www.cvtisr.sk/cvti-sr-vedecka-kniznica/informacie-o-skolstve/statistiky/statisticka-rocenka-publikacia.html?page_id=9580
³https://www.skolskyportal.sk/skola-rodina/na-psychologov-do-skol-potecie-82-milionov
Autorka: Lucia Balážová