Každá škola má právo mať svojho školského psychológa

Foto by OZ Inkluziv

Ako sme už spomenuli v článku Školský psychológ je súčasťou inkluzívneho tímu, školský psychológ predstavuje základnú výbavu školy spolu s ostatnými členmi inkluzívneho (školského podporného) tímu.

Pri súčasných problémoch žiakov v školách je priam nutné mať človeka (ideálne na plný úväzok), ktorý sa stará o duševné zdravie žiakov ako aj školy ako systému.

Avšak prečo tomu tak stále nie je v každej škole?

Prečo máme stále cca 500 školských psychológov v 3000 ZŠ a SŠ¹ a to ešte nepočítame materské školy, špeciálne školy či vysoké školy.

Problémom bolo od roku 2008 (odkedy je školský psychológ v zákone) až po rok 2019 financovanie. Z normatívneho financovania škôl totižto na odborných zamestnancov školy zvyčajne už nevystalo a bolo to na kreativite riaditeľov, kde zoženú financie na odborných zamestnancov.

Riešením boli na obmedzenú dobu a kapacity projekty ako PRINED, Škola otvorená všetkým či  Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov I. a II.

Práve vďaka týmto projektom pribudlo mnoho školských psychológov v školách.

Po nešťastí vo Vrútkach² sa potreba školských psychológov v školách ešte zvýraznila a minister školsktva B. Grohling prisľubil ďalšie financie práve na celý inkluzívny tím v školách³.

Čaká sa už len na prijatie týchto rozhodnutí do praxe.

Každá škola má právo mať svojho školského psychológa.

A má naňho právo aj:

  • Žiak, pretože má právo na bezplatnú psychologickú pomoc (aj v škole)
  • Rodič, aby bol pokojný, že je v škole kompetentná osoba, ktorá dohliada na komplexný rozvoj jeho dieťaťa
  • Učiteľ, ktorý sa denno-denne snaží zo seba dostať maximum, ale občas potrebuje pomoc s problémovými žiakmi
  • Riaditeľ, ktorý z času na čas potrebuje prekonzultovať výzvy školy s odborníkom zo psychologického poradenstva
  • Špeciálny pedagóg (a všetci kolegovia z inkluzívneho tímu), ktorý v škole s približne 500 žiakmi nemá šancu sám obsiahnuť potreby žiakov v oblasti duševného zdravia, nie to ešte učiteľov či rodičov
  • Klinický psychológ, ktorý vďaka pôsobeniu školského psychológa v škole dostane odborné informácie o dieťati zo školského prostredia, a tak zeefektívni starostlivosť o dané deti, ktoré sú v jeho agende
  • Advokát alebo sudca, ktorým je v prípade potreby poskytnutý odborný pohľad školského psychológa na správanie dieťaťa v školskom prostredí
  • Lekár alebo pedopsychiater, ktorí potrebujú informácie o dieťati zo školského prostredia od kolegu zo psychologického poradenstva
  • CELÁ SPOLOČNOSŤ
 

Pretože, ak sa začneme systematicky starať o duševné zdravie žiakov už v školách,

  • Budeme mať z našich detí spokojné a vyrovnané bytosti.
  • Následne budú dosahovať lepšie výsledky v učení.
  • Tým dosiahnu školy lepšie renomé a celkovo sa zvýši úroveň vzdelávacieho systému na Slovenku.
  • Následne budú žiaci napredovať vo svojom budúcom štúdiu a aj v budúcom povolaní.
  • Budú efektívnymi zamestnancami,
    • úspešnými podnikateľmi
      • kreatívnymi mladými ľuďmi
        • vyzretými rodičmi
          • a tak aj šťastnými ľuďmi vôbec.

Zdroje:

¹CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR – štatistické údaje k 15. 9. 2020 https://www.cvtisr.sk/cvti-sr-vedecka-kniznica/informacie-o-skolstve/statistiky/statisticka-rocenka-publikacia.html?page_id=9580

https://www.minedu.sk/narodny-projekt-pomahajuce-profesie-v-edukacii-deti-a-ziakov-ii-umozni-skolam-obsadit-3-011-pracovnych-pozicii/

²https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/554173-policia-zastrelila-utocnika-ktory-mal-napadnut-zamestnancov-skoly-vo-vrutkach/

³https://www.skolskyportal.sk/skola-rodina/na-psychologov-do-skol-potecie-82-milionov

 

 

Autorka: Lucia Balážová

Zdieľanie:

Mohlo by Vás zaujímať

Adaptácia dieťaťa na škôlku

Photo by  CDC on unsplash.com „Vošla som do škôlky, ktorú som si bola vopred pozrieť. Páčila sa mi škôlka a páčila sa mi pani učiteľka.

Psychosomatické prejavy detí predškolského veku

Photo by Chinh Le Duc on unsplash.com   Samotný pojem „Psychosomatika“ pochádza z gréckeho „psyché“=duša a „soma“-telo. Psychosomatika je vedná disciplína, ktorá skúma vplyv psychických funkcií na