MATURITA: Ako sa učiť a nezabudnúť?

Po dvoch rokoch tu máme opäť obdobie maturít. Takej, akú si ju všetci pamätáme. Klasickú! Verím, milí maturanti, že ste aj tento rok dúfali v zaokrúhlenie známok. Bude vás to stáť trochu stresu, ale vo výsledku budete môcť byť na seba pyšní ako ste to zvládli.

Maturita nenesie so sebou “len“ overovanie vašich vedomostí. Je to skúška toho, ako sa dokážeme popasovať s výzvou a nerezignovať v situácii, ktorá nám robí vrásky na čele, pretože v reálnom živote budete musieť veľakrát zápasiť s problémom v ktorom sa nebudete cítiť veľmi komfortne a vzdať sa nie je vždy to dobré rozhodnutie.

Pamätám si ešte na svoju maturitnú skúšku a môžem vám povedať, že je to úplne bežné ústne skúšanie. Áno! Trochu oficiálnejšie. Ale dám vám jednu radu! Pozrite si každú maturitnú otázku a nespoliehajte sa na náhodu. Ako pri všetkom, tak aj pri ťahaní maturitnej otázky potrebujete aj malú dávku šťastia 🙂.

A keďže nás čaká už len mesiac do veľkého dňa D, tak si poďme povedať čo robiť, aby naše učenie bolo čo najefektívnejšie a v hlavách nám ostali vedomosti čo najdlhšie!

Aby bolo učenie efektívnejšie musí byť pracnejšie, nie jednoduchšie.

Jednou z chýb, ktoré pri učení robíme a je to už akýsi stereotyp je to, že si učivo opakovane čítame.

Tento jav nemá efekt na dlhodobú pamäť, len na krátkodobú a preto je táto metóda vštepovania vedomostí málo efektívna. Dlhodobá pamäť ukladá spomienky po celom povrchu mozgovej kôry a aj malý impulz môže spôsobiť, že si informáciu hneď vybavíme. Do dlhodobej pamäti sa ukladajú  informácie významné, pre nás zaujímavé, alebo emočne podmienené.

Ako sa učiť, keď mi zostáva už len málo času?!

Väčšina študentov si necháva učenie na poslednú chvíľu, hoci učiť sa pravidelne je nám vštepované od základnej školy. Realita je ale táka, že ľudia vždy radi prokrastinovali 🙂.

  • vyčleň si viac času na učenie, iné aktivity musíte dočasne vypustiť zo života
  • nepoužívajte rozsiahle učebnice, zožeňte si vypracované otázky
  • učiť sa aktívne: čítajte si učivo aktívne a spamäti ho zopakujte, najlepšie nahlas
  • nezabúdajte na prestávky, po prestávke si zopakujte všetko spred vašej pauzy,
 

Ak si chcete učivo dobre vštepiť skúste jednu z týchto “zlepšovákov“!

Pamäťové techniky (mnemotechniky) väčšinou využívajú asociácie. Dobre sa pamätá niečo zaujímavé, bláznivé, kontroverzné, s emočným nábojom. Zapojte čierny humor, niečo pikantné, neobvyklé, žartovné a iné. Pri hovorení meňte tempo reči, gestá, pohyby.

Rýchločítanie. Už po krátkom tréningu dokážete čítať dvakrát rýchlejšie. Po niekoľkých hodinách
trénovania je možné čítanie až 5-krát rýchlejšie. Ušetríte tak veľa času najmä pri opakovaní
veľkého množstva učiva.

Vyznačte si kľúčové informácie. Význam zvýrazňovania kľúčových informácií farebne bol v minulosti potvrdený výskumom, v ktorom sa každá z troch skupín študentov mala učiť ten istý text, s tým, že, 1. skupina mala text bez úpravy, 2. skupina mala dôležité informácie v texte zvýraznené tučným písmom a 3. skupina mala dôležité informácie vyznačené farebne. Z textu bez
zvýraznenia si študenti zapamätali 32 % informácií, z textu s tučným písmom 45 % a z textu
vyznačeného červene a fialovo si zapamätali 60 %. V mozgu sa na základe farebne označených
slov povytvárali užitočné spojenia, študenti si zapamätali takmer dvakrát viac ako v textoch
bez zvýrazňovania. Používajte farebné zvýrazňovače, ale rozumne. (Boleková et al., 2020)

Opakovanie. Po prečítaní učiva si položte otázky typu: O čom som čítal v úvode? Aké to malo
pokračovanie? Čo tam ešte bolo? Klaďte si otázky a až vtedy, keď si budete istí, že si už na nič
viac nespomeniete, pozrite sa do textu. Potrebujete premýšľať nad tým, čo sa učíte, to je
základom efektívneho učenia sa.

Zapamätanie. Ak si chcete učivo zapamätať na 100 dní, opakujte si ho raz za 10 – 20 dní. Čím dlhšie si chcete niečo pamätať, tým budú intervaly medzi opakovaniami dlhšie. Príliš časté opakovania
sú zbytočné, pretože si ešte všetko dobre pamätáte.

Počas štúdia na strednej škole ste už isto prišli na to, čo konkrétne vám pomôže pri učení.

Avšak svoju rolu do istej mieri môže zohrať aj väčší nápor stresu pred dôležitým dňom. Myslite preto aj na kvalitnú stravu, spánok a relax. Počúvajte aj svoje telo. Ak vám hovorí, že je čas na prestávku, spravte tak!

 Prajem vám, aby ste z maturitnej miestnosti vychádzali s dobrým pocitom! 🙂

Mgr. Daniela Rozkošová

Školská psychologička ( SPŠ – dopravná, Hlavná 113, Košice)

 

Zdroje:

Boleková et al. 2020: AKO SA UČIŤ A NEZABÚDAŤ – Princípy mozgovo-kompatibilného učenia, UPJŠ, Košice, dostupné na https://unibook.upjs.sk/img/cms/2020/lf/ako-sa-ucit-a-nezabudat.pdf / [online]. [cit. 2022. 04. 23]

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zdieľanie:

Mohlo by Vás zaujímať

Aplikácie o duševnom zdraví I.

Photo by  Rodion Kutsaiev on unsplash.com   1.   Nepanikár Nepanikár je česká aplikácia pre pomoc a podporu duševného zdravia. Dostupné je v desiatich jazykoch, a

Ranné rituály

Photo by Julian Hochgesang on unsplash.com Rituály sú ako kotvy. Nie že by nás držali na jednom mieste ako skutočná kotva. Skôr nás ukotvujú emocionálne.