S čím prichádzajú žiaci za školským psychológom na strednej škole

Foto by Ľuboš Steinemann

Ak si kladiete otázku, či to, čo vás trápi vie vyriešiť psychológ, odpoveď je: nevie 🙂

Vaše trápenie nevyrieši psychológ za vás, ale s vami.

Poskytne náhľad na to, čo vás trápi a čo považujete za váš hlavný problém, kvôli ktorému nemôžete fungovať tak, ako doteraz.

To, s čím sa potýka školský psychológ závisí od školy na ktorej pôsobí. Základoškoláci budú mať iné problémy ako predškoláci, a tiež stredoškolské problémy budú v porovnaní so základnou školou iné. Všetky sú rovnako dôležité, obzvlášť, ak im prikladá význam samotný žiak a keď je ochotný prísť dobrovoľne za školským psychológom.

Z praxe však vyplýva, že ak situácia narúša bežné fungovanie vo vašom živote, je to vhodný čas na to, aby ste sa o to podelili. Čo to teda trápi stredoškolákov? Pozrime sa na to z praxe:

  • častá je oblasť stresu, úzkosti: žiaci, ktorí chcú spraviť niečo s pocitmi stresu, chcú sa ho naučiť zvládať- tento problém sa v praxi objavuje hlavne v poslednom ročníku, kedy žiaci riešia viac menej existenciálnu krízu a otázky spojené s fungovaním po skončení školy;
  • agresia a čo s ňou?: agresívny žiak sám od seba k psychológovi nezavíta, je to skôr na odporúčania učiteľa, u ktorého sa agresivita žiaka na hodine prejavila; s agresivitou sa dá dobre pracovať, treba však o to prejaviť záujem;
  • apatia, nezáujem o štúdium: tento problém je skôr na viac stretnutí so školským psychológom, aby ste sa dostali k podstate nezáujmu, niekedy to zasahuje aj do kompetencie školskej špeciálnej pedagogičky, ktorá vás šikovne prevedie v možnostiach učenia a štýloch učenia;
  • smutná nálada, skleslosť: zvyčajne je to opäť na odporúčanie učiteľa, ktorý zaregistruje, že ponurá nálada nebola vždy súčasťou vašej povahy. Nebojte sa obrátiť na psychológa aj v tejto oblasti, veď predsa zdieľaná starosť je polovičná starosť;
  • strach o svojich kamarátov: ak máte pocit, že sa vaši kamaráti dostávajú do ohrozenia, či psychického alebo fyzického, môžete sa podeliť aj s týmito pocitmi. Je to psychicky náročne aj pre vás aj pre vášho kamaráta. Spolu so psychológom sa môžete pozrieť na to, aké sú možnosti riešenia;
  • rodinné problémy: väčšinu času trávite v škole, ale aj doma sa z času na čas udeje niečo. Je prirodzené, že môžu vzniknúť v domácnosti konflikty, s ktorými si neviete dať rady a nestranný názor vám môže pri riešení „dusna“ v domácnosti pomôcť;
  • problémy v kamarátskych vzťahoch: otázky, prečo niečo v partii kamarátov zlyháva nemusí byť práve zlyhaním vás. Otázky ohľadom fungovania skupín a dynamiky skupín sú tiež téma, ktorou vás psychológ môže previesť;
  • rozvodové problémy v domácnosti: rozvod rodičov je sám o seba ťažká rana, preto aj k tejto téme je toho u školského psychológa čo povedať;
  • zvedavosť: niekedy privádza potreba informácií o práci školského psychológa samotných žiakov;
  • zhoršený prospech v škole: tu vám môže školský psychológ pomôcť nastaviť správne štýl učenia, pomôcky a sprevádzať vás, kým sa problém nezlepší.
 

Všeobecne platí, že žiaden problém nie je ten „ukážkový problém“ s ktorým musíte prísť ku školskému psychológovi/ školskej psychologičke. Niekedy samotné otázky typu: „Je môj problém naozaj taký vážny?“ odrádzajú od návštevy psychológa. Nezabúdajme však, že, čo iný nepovažuje za hrozbu/problém, môže u vás vyvolávať nepríjemné pocity. Preto, ak sa tieto objavia, zastavte sa, psychológ si na vás čas vždy nájde. 🙂

 

Autor: Matúš Lavrík

Jedna odpoveď

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zdieľanie:

Mohlo by Vás zaujímať

Ranné rituály

Photo by Julian Hochgesang on unsplash.com Rituály sú ako kotvy. Nie že by nás držali na jednom mieste ako skutočná kotva. Skôr nás ukotvujú emocionálne.

Adaptácia dieťaťa na škôlku

Photo by  CDC on unsplash.com „Vošla som do škôlky, ktorú som si bola vopred pozrieť. Páčila sa mi škôlka a páčila sa mi pani učiteľka.